Elektromotor
Als een motor is verbrand, is het in de praktijk aan te bevelen om de hele motor te vervangen.
Door de hitte van het verbranden van de motor is vaak het vet uit de lagers gelopen.
De praktijk wijst uit dat, wanneer alleen de wikkeling vervangen wordt, in veel gevallen na enkele dagen alsnog de lagers vervangen moeten worden. Als een motor verbrand is, dient ook altijd de thermische beveiliging vernieuwd te worden. De beveiliging heeft een behoorlijk hoge stroom te verwerken gehad en is niet meer betrouwbaar. Heel belangrijk is om te achterhalen, waardoor de motor is verbrand. Redenen kunnen zijn:
– De pomp heeft op twee, in plaats van drie fasen gedraaid.
– De motor is tegengehouden, bijvoorbeeld door een vastgelopen lager of waaier.
– Er is vocht in de wikkelingen gekomen.
De aandrijving van de pomp, de elektromotor, zit meestal vast aan het pomphuis, waarbij de waaier direct op de motoras is bevestigd. Om deze reden is de motor voorzien van een aangepaste (lange) as. Deze uitvoering van de pomp wordt ook wel de kort gekoppelde pomp genoemd.
Als de motor kapot is, kan deze niet zonder meer vervangen worden door een willekeurige motor.
17.1 Principe van een kortgekoppelde motor.
De pomp kan ook zijn voorzien van een standaard elektromotor, waarvan de as met een starre koppeling verlengd is.
17.2 Principe van een standaard elektromotor die verlengd is met een starre koppeling.
Bij deze pompen is het mogelijk om de motor te verwisselen voor een willekeurig merk normmotor, zonder de pomp zelf open te maken. Bij het bewegen van de as bestaat het risico dat het seal beschadigingen oploopt.
Er zijn ook pompen van het type fundatiepomp, waarbij het pomphuis en de motor op een fundatieplaat gemonteerd zijn en met elkaar verbonden zijn door een flexibele koppeling.
17.3-principe-van-een-elektromotor-die-op-een-fundatieplaat-gemonteerd-wordt.
Ook hier is de motor uit te wisselen zonder het pomphuis open te maken.
Bij deze pompen is het belangrijk dat de assen van de motor en het pomphuis exact in lijn staan, omdat anders de koppeling en de lagers erg snel slijten. Bovendien kan de hele pomp zwaar lopen en de asafdichting snel slijten.
Afstellen van koppelinghelften en krachten op flenzen
De maximaal toelaatbare toleranties bij het afstellen van de koppelingshelften staan aangegeven in onderstaande tabel. De afstand tussen de koppelingshelften op pomp en motoras kan met voelertjes worden gemeten.
17.4-koppeling-met-aanduiding-van-de-uitlijningstoleranties.
17.5 Maximaal toelaatbare toleranties.